Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kresba u předškolních dětí (vývojové hledisko s přesahem do základní školy)"
Kašová, Ivana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Anotace: Diplomová práce se zabývá vývojovým obdobím a kresbou postavy dětí předškolního a raného školního věku. Teoretická část popisuje vývoj dětí v tomto období, jejich vývojové zvláštnosti a determinanty ovlivňující vývoj. Dále se zabývá kresbou dětí, jejími vývojovými fázemi, zvláště pak kresbou lidské postavy. Praktická část je zaměřena na kresbu postavy dětí v mateřské škole a dále pak ve škole základní. Je rozdělena do dvou fází. V první fázi je kresba vyhodnocována dle Testu kresby postavy úpravě J. Šturmy a M. Vágnerové z roku 1982. Zjištěné výsledné hodnoty jsou dále interpretovány z hlediska kvantitativního i kvalitativního. Zajímavým případům se pak podrobně věnuje druhá fáze výzkumu. Praktická část dále potvrzuje nebo vyvrací stanovené hypotézy. V závěru je shrnuta celá práce, přínos výzkumu a využití pro pedagogické pracovníky. Klíčová slova: Předškolní věk, raný školní věk, vývoj dítěte, vývoj kresby, kresba postavy, test kresby postavy, hodnocení, případová studie
Kresebné výkony dětí ve zlomovém období vývoje výtvarného zájmu
Málková, Tereza ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku konečné fáze vývoje spontánní kresby ve spojení se zájmem o tuto výtvarnou činnost. Cílem práce je zjistit, zda a jak se projevuje odlišnost ve vývoji výtvarného zájmu ve vybraných subtestech inteligenčního testu a testu divergentního myšlení. Odlišnosti či podobnosti jsou porovnávány u dvou skupin - dětí ze základní školy a dětí ze základní umělecké školy. Tyto dvě základní skupiny jsou dále děleny na mladší a starší věkovou kategorii. Zkoumané skupiny na základě svého věku, tj. 9-13 let, se nachází ve zlomovém období vývoje výtvarného zájmu. Celková struktura bakalářské práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické (s větším důrazem na část empirickou). V teoretické části je uveden vývoj spontánní kresby, na který následně navazuje část zaměřující se na profil osobnosti výtvarně nadaných dětí. Dále je v této části zmíněn vztah mezi kresbou a kognitivními schopnostmi a smysl kresebných subtestů v inteligenčních testech a testech divergentního myšlení. V empirické části, která využívá kvantitativní i kvalitativní metodologie, bylo testováno dohromady 76 dětí mladšího školního věku. Hlavní použitou metodou byly vybrané subtesty ze Stanford- Binetova inteligenčního testu (Napodobování, 4. revize a Paměť na kresby, 3. revize) a subtest z Torranceho...
Kresba u předškolních dětí (vývojové hledisko s přesahem do základní školy)"
Kašová, Ivana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Anotace: Diplomová práce se zabývá vývojovým obdobím a kresbou postavy dětí předškolního a raného školního věku. Teoretická část popisuje vývoj dětí v tomto období, jejich vývojové zvláštnosti a determinanty ovlivňující vývoj. Dále se zabývá kresbou dětí, jejími vývojovými fázemi, zvláště pak kresbou lidské postavy. Praktická část je zaměřena na kresbu postavy dětí v mateřské škole a dále pak ve škole základní. Je rozdělena do dvou fází. V první fázi je kresba vyhodnocována dle Testu kresby postavy úpravě J. Šturmy a M. Vágnerové z roku 1982. Zjištěné výsledné hodnoty jsou dále interpretovány z hlediska kvantitativního i kvalitativního. Zajímavým případům se pak podrobně věnuje druhá fáze výzkumu. Praktická část dále potvrzuje nebo vyvrací stanovené hypotézy. V závěru je shrnuta celá práce, přínos výzkumu a využití pro pedagogické pracovníky. Klíčová slova: Předškolní věk, raný školní věk, vývoj dítěte, vývoj kresby, kresba postavy, test kresby postavy, hodnocení, případová studie
Vývoj kresby a specifika výtvarného projevu u romských dětí
NOUZOVÁ, Veronika
Bakalářská práce sleduje rysy výtvarného zobrazování romských dětí na přechodu mezi přípravnou třídou a základní školou. V teoretické části se bakalářská práce zabývá charakteristikou romského etnika a jejich vzděláváním, doplněné o specifika výtvarného zobrazení romských dětí, dětskou kresbu, a jejím vývojem. Výzkumná část má podobu longitudinální studie, v níž jsou opakovaně, u týchž dětí, sledovány kresby lidské postavy, a to od přípravné třídy až do počátku 1. třídy. Cílem práce je sledovat a následně posoudit kresby lidské postavy, jejich proměnu a vývoj v jednotlivých aspektech kresby. Dalším cílem práce je zjistit a popsat případné společné rysy kreseb dětí romského etnika.
Kresba lidské postavy u chlapců a dívek v mladším školním věku
KARBANOVÁ, Lucie
Bakalářská práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teorii je představen mladší školní věk a jednotlivé oblasti vývoje dítěte v tomto období jako je kognice, percepce, emoční a sociální vývoj, vývoj řeči, ale také morální vývoj, sebepojetí, sebevědomí, sebehodnocení. Hlouběji je dále popsán vývoj kresby jako takové, její význam a pohledy na ní od různých autorů. Také je popsán vývoj dětské kresby od nejútlejšího věku až po 4. třídu a dále. Praktická část je provedena formou smíšeného výzkumu, kdy autorka popisuje rozdíly v kresbě chlapců a dívek ze 4. tříd základní škol prostřednictvím stanovených kritérií. Tato cílová skupina byla zvolena díky její snadné dostupnosti. Praktická část popisuje výzkumný vzorek, cíle výzkumu, výzkumné otázky a blíže specifikuje kritéria, která si autorka sama určila a pomocí nichž zjišťuje odpovědi na tyto celkem čtyři výzkumné otázky. Dále praktická část popisuje průběh výzkumu a jeho výsledky. V závěru práce jsou shrnuté výsledky a polemika nad nimi.
Vývoj výtvarného projevu u předškolních dětí (kazuistická studie)
ČERNÁ, Ludmila
Bakalářská práce je zaměřena na výtvarný projev dětí předškolního věku, resp. na jeho proměny v průběhu cca jednoho roku. Teoretická část popisuje předškolní období, výtvarné zobrazení, jeho proměny, důležité mezníky a typické rysy. Zároveň popisuje souvislosti výtvarného projevu s rozvojem v oblasti kognitivní, oblasti motoriky a percepce apod. Praktická část se zabývá výtvarným projevem čtyř předškolních dětí. Sledovány jsou jeho proměny a souvislosti s celkovým vývojem zkoumaných dětí a to formou kazuistické studie.
Preference barev u dětí předškolního věku
JINDROVÁ, Michaela
Tato práce se zabývá tím, jaké barvy předškolní děti spontánně volí pro svůj výtvarný projev. V teoretické části je charakterizován rozvoj výtvarných dovedností v průběhu předškolního věku a základní významy barev (zejména z pohledu psychologického, ale též v jiných kontextech). Výzkumná studie popisuje, jaké barvy děti spontánně nejčastěji volí ve věku cca 3 až 4 let pro své výtvarné projevy. Cílem práce je mimo jiné postihnout, zda lze vysledovat u dětí tohoto věku inklinaci k volbě určité barvě (či barev).
Sledování vývoje výtvarného zobrazení rodiny v kresbě předškolního dítěte
ŠMAHELOVÁ, Alena
Bakalářská práce se zabývá sledováním způsobů pojetí rodiny v kresbě předškolních dětí. Teoretická část vymezuje na základě odborné literatury pojmy předškolní období, význam rodiny, vývoj kresby, kresba rodiny. Charakterizuje dítě v předškolním věku z hlediska vývoje motorického, kognitivního, sociálního, emočního, morálního a hry. Nastiňuje proměny rodiny, vztahy mezi členy rodiny a její význam. Seznamuje s vývojem a znaky dětské kresby a zaměřuje se na interpretaci kresby rodiny. Praktická část zjišťuje na vzorku 20 dětí, jak se projevují v kresbě rodiny věkové a individuální zvláštnosti dítěte. Pomocí kresby rodiny a rozhovoru mapuje, jak je dítě schopno rodinu vnímat a kresebně znázornit.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.